Sunday, March 4, 2012

Fairy Stream and the White- and Red Sand Dunes

Nåja, här har ni en bild på mig och strutsen, aren´t we a happy coulpe? ;)

Jag var den enda i familjen som vågade mig upp på strutsen, och jag är glad över att jag gjorde de. Det är inte alltid man får chansen att rida på en struts inte.

Efter strutsridningen gick vi genom Fairy Stream, en vattenkanal som mer såg ut som rapakanaln. Och nej vi gick inte i piss, vattnet var rent och man gick på ren sand, därav den bruna färgen. Efter en stund dök dessa bergväggar upp, som enligt mig påminde om Grand Canyon. Det var coolt de. Jag menar, där gick vi med mini-grand canyon på ena sidan och med en djungel på andra.

Efter en 30 minuters bussresa kom vi till the white sand dunes. Där var det otroligt vackert, men blåsigt!

Sen besökte vi också the red sand dunes, men där tog jag inga bilder, pga blåsten.

Det var vår lilla lördagsutflykt!

Mui Ne - fiske och kaitesurfing

I fredags gjorde vi en förmiddagsutflykt till fiskebyn Mui Ne. Byn myllrade av människor, mopeder, bilar och tjutande horn. Barn sprang utefter dom livliga gatorna och lekte, vilket i våra ögon såg lite farligt ut, men igen annan såg ut att reagera :). Vi gjorde ett snabbt stopp utanför hamnen med alla dom otroligt färggranna fiskebåtarna, samma båtar som passerar vårt hotell varje morgon och kväll. En variant av båt har fascinerat oss. Båten ser ut som en rund balja med motor, och används i huvudsak till att fånga småräkor. Vi har lite svårt att förstå hur dom får den att gå rakt fram :) .

Alla barn vi träffat är glada och spontana och kommer genast fram och high-fivar alla, och pratar en massa (som vi tyvärr inte förstår). Jag uttrycker mig lindrigt när jag säger att våra flickor inte gillade fiskstanken på den här stranden :)

Efter att ha trängt oss fram bland alla marknadsstånd i Mui Ne med en härlig blandning av fisk, silkestyger, skor, kryddor, smycken och allt man kan tänka sig, så tog vi oss ner till Vietnams populäraste strand Mui Ne beach. Stranden har blivit ett mecka för kaitesurfing, varmt vatten, ständig vind och ljuvliga vågor.
Ciika

Saturday, March 3, 2012

Tuesday, February 28, 2012

It´s always sunny in Vietnam

Nu har vi varit över en vecka i soliga Vietnam. Vi har egentligen inte gjort så jätte mycket annat än solat och tagit det lugnt. Anna-Karin och jag har varit till hotellets spa ett par gånger, på massage och manikyr. Vi har ätit på vår favoritrestaurang nästan varje kväll. Där finns världens sötaste dam (som vi antaaar att äger stället), som charmar alla gäster. Hon är liten och späd, lite tollig men alltid glad. Hon lägger servetten i vår famn och "stoppar om" oss, visar hur man ska äta speciella rätter och när mamma kände sig krasslig gav hon henne te och ansikts- och nackmassage. Och hon kallar Anna-Karin och mig för "babies".

Vi har en privat strand vid vårt hotell. Havsvattnet är varmt och hittills har det gått jättelika vågor, vilket A-K och jag älskar!

Jag borde gömma mig från solen ett par dagar, för annars har jag ingen hud kvar när jag kommer hem...hhehehe.

Vi fortsätter på med solandet, badandet och ätandet här borta i soliga Vietnam!

Sunday, February 26, 2012

Vietnam

Dag 5
Idag har vi inte gjort så mycket eftersom vi var ganska trötta efter gårdagens utflykt till Phan thiet. Vi har solat, ätit gott och shoppat lite.

Mia och jag tog en lite tur ner till stranden för att ta oss ett dopp i havet. Vågorna var stora och det var super kul. Det var så skönt att vi skulle ha kunnat stanna där hela dagen men vattnet var jätte salt så man ville inte vara i så länge.
Ikväll åt vi på samma restaurang som vi gjort nästan varenda kväll och maten var jätte god.
I
morgon funderar vi på att besöka Romanas spa och få oss nån härlig behandling.
//Anna-Karin

Saturday, February 25, 2012

Phan Thiet

Vi spenderade vår fjärde dag i fiskestaden Phan Thiet.

Dagen i bilder:

Friday, February 24, 2012

Tredje dagen i Vietnam

Vietnam har så här långt bjudit oss på både kulturchock, värme, jättegod billig mat och trevligt tid tillsammans med familjen. Efter vår långa resa, som flickorna redan berättat om, var jag den av oss som inte kunde sova i bussen mellan Saigon och Mui Ne. Det tog oss nästan 2,5 timmar att enbart köra igenom Ho Chi Minh City (Saigon). Vi fick uppleva en massa mopeder, evigt tutande och boningar av varierande standard.

Alla vietnameser pratar fortfarande om Ho Chi Minh som deras stora ledare, trots att han dog redan 1969. En ung guide, uppskattar 20-25 år (det är otroligt svårt att gissa ålder på vietnameserna) berättade med sådan inlevelse om honom, trots att han själv är född långt efter hans död.

En roligt iakttagelse som vi gjorde i går kväll. Nu förstår vi varför en del vietnameser i Finland har julbelysning året om. Här är alla gator och restauranger pyntade med det som vi förknippar med julen. Dessutom spelas instrumental julmusik i restaurangen på hotellet. Men efter några dagar så har vi vant oss, och reagerar inte alls :).

I morgon åker vi in till Phan Tieth för att se på alla fiskebåtar, som lär skall vara en sevärdhet, och lite shopping. Godnatt från Mui Ne.